تاریخ انتشار خبر: ۳۰ , شهریور, ۱۳۹۳ | ۲۱:۵۸:۱۹
کد خبر : 17298

تذکر شدید آیت الله سبط شیخ انصاری به مسئولین دزفول:مخالفت خود را با برگزاری کنسرت های کذایی با ذکر ادله اعلام کرده ایم

دزنا ۲۴” در پی برخی اظهار نظر ها در خصوص کنسرتی که با حرف و حدیثهای بسیار لغو شد و هنوز در اذهان مردم از آن سخن به میان می آید، واکنشی ازسوی برخی نیروهای مذهبی از جمله  مدرسه علمیه آیت الله العظمی سبط شیخ انصاری صورت گرفت که باانتشار مطلبی  دوباره از لغو آن […]

دزنا ۲۴” در پی برخی اظهار نظر ها در خصوص کنسرتی که با حرف و حدیثهای بسیار لغو شد و هنوز در اذهان مردم از آن سخن به میان می آید، واکنشی ازسوی برخی نیروهای مذهبی از جمله  مدرسه علمیه آیت الله العظمی سبط شیخ انصاری صورت گرفت که باانتشار مطلبی  دوباره از لغو آن کنسرت و کنسرتهای مشابه دفاع گردید که  متن آن را در ذیل  می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم و به ثقتی فی دنیای و آخرتی

وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ( آل عمران ۱۰۴ )

و باید در میان شما گروهى [مردم را] به خیر دعوت کنند و به کار شایسته فرمان دهند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند

طبق انجام وظیفه اصلی ، با اتکال به قدرت لایزال الهی و اعتماد به وعده نصرتِ ناصرینِ دین قویم و مبینش ، با ذکر ادله ، مخالفت خود را با برگزاری آن کنسرت کذایی علنا اعلام کرده ، و پس از آن نیز به تذکرات غیر علنی نسبت به برنامه ریزی و برگزاری مجالس آنچنانی به مسئولین مربوطه ادامه داده و خواهیم داد ؛ و تا ضرورت اقتضاء نکند آن تذکرات و هشدارهای مشفقانه و خیرخواهانه را فریاد نخواهیم کرد . اما در وقت ضرورت با همان توان و بیان در جهت حفظ حدود و ارزش های قرآنی و آرمان و اهداف مقدس شهداء و جمهوری اسلامی و منویات امام راحل ( اعلی الله مقامه ) و رهبر معظم انقلاب ( ادام الله بقائه ) بدون هیچ واهمه و ملاحظه ای انجام وظیفه خواهیم نمود .
و برخی از اهل سخن و قلم – که بصورت خصوصی و محترمانه ، نسبت به طرح دعاوی بدور از تحقیق و دلیل سلیم آنان تذکر داده ایم – بدانند که اگر همچنان به اظهار نظرات غیر کارشناسانه خود ادامه دهند ، طبق اصل « ترجیح رعایت مصلحت جمع نسبت به مصلحت فرد » ناچار به طرح دعاوی آنان بطور علنی خواهیم بود .

و من الله التوفیق و علیه التکلان
حوزه علمیه آیت الله العظمی سبط الشیخ الانصاری
سی شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و سه

اشتراک مطلب با :
  1. س Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    خداوندا اسلام و مسلمین را از تندرویها و کج اندیشی ها مصون و حفظ بفرما
    الهی آمین

  2. مهدی United States Unknow Browser Unknow Os گفت:

    از تندروی های شما صمیمانه سپاسگزاریم
    شیخ بزرگوار ای کاش اول فرهنگ سازی میکردید و جایگزین داشتید ،بعد جلوگیری میکردید .حالا هم که شمشیر رو از رو بستین یعنی خفه شویم،خوب است .ممنونیم .این مخالفتها یعنی چی؟؟
    مدتی است که این ادبیات در جامعه حاکم شده است .

  3. محمد Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    ضمن عرض خسته نباشید خدمت مسئولین محترم سایت
    اول خاستم این نکته رو یاد آور بشم که ایشون دقیقا چیکاره این شهر هستند؟؟
    آیا ایشون حق همچین دخالت های کلانی دارن؟
    چه کسی و چه حکمی به ایشون داده تا بتونه به نمایندگی از تمام مردم دزفول همچین تصمیماتی بگیره؟
    امیدوارم این سوال های من پاسخ داشته باشن!
    عرض دیگه من خدمت به خود جناب آقای انصاری واطرافیان ومشاورین ایشونه
    شما در حالی دارین نظر شخصیتون رو بیان میکنین که خودتون رو پشت آرمان و اهداف مقدس شهداء و جمهوری اسلامی و منویات امام راحل ( اعلی الله مقامه ) و رهبر معظم انقلاب ( ادام الله بقائه ) قرار میدید
    مگه شهدای ما هدفی به جز رفاه حال مردم داشتند!
    مگه رهبر معظم انقلاب در شهری که زندگی میکند مخالفتی برای برگزاری کنسرت انجام داده؟
    پس چرا هرچی عقب افتادگی و محدودیت های بی پایان هست برای ماست!
    اگر قرار به برگزار نشدن هست چرا در همه شهر ها برگزار میشه؟!
    آیا در اون شهر ها شخصی مومن مانند شما وجود ندارد که طبق انجام وظیفه اصلی ، با اتکال به قدرت لایزال الهی و اعتماد به وعده نصرتِ ناصرینِ دین قویم و مبینش ، با ذکر ادله ، مخالفت خود را با برگزاری کنسرتها اعلام کند؟؟؟
    پس با این اوصاف شما خودتون رو پاک تر از خیلی افراد دیگر حتی پاکتر از مراجع تقلید میدونید!!
    چون تو شهر زادگاه همین مراجع تا این لحظه ده ها کنسرت برگزار شده و هیچ مخالفتی هم در کار نبود!
    خدمت شما عرض کنم که اصلن مگر در مراسم کنسرت چه کاری انجام میشود که حدود ارزش های قرآنی و آرمان و اهداف مقدس شهداء و جمهوری اسلامی و منویات امام راحل حفظ نمیشود؟؟
    آیا این مراسم از شور گرفتن های آنچنانی ماه محرم تو بعضی از مساجد که در آنها جوان های ما دست به کار هایی میزنند که ارزش های انسانی خودشون رو زیر سوال میبرند بدتره؟؟
    آیا با اونها که آبروی دین و مردم ایران رو با حرکتاشون توی این مجالس که بعضا فیلم بعضی از آنها در فضای مجای پخش شده همچین برخورد هایی انجام دادید؟؟!
    یا میخاهید بگویید که شهدای ما برای بی آبرویی ایران جنگیدند؟!!
    جناب آقای آیت الله سبط شیخ انصاری…
    آیا روزی نمیرسه که من و شما باید جواب این سوال رو بدیم که از قدرت،پست و مقامی که داشتیم چه طور استفاده کردیم؟آیا میشه جوابی برای استفاده های شخصیمون داشته باشیم!؟

  4. داریوش Romania Unknow Browser Unknow Os گفت:

    با سلام و عرض ادب و احترام
    جناب انصاری بد نبود یک بار دیگر هم طی این نامه ادله خود را ذکر می فرمودید تا کسانی مثل ما که نشنیده بودیم هم ببینیم. این خواننده ها و ترانه ها که رسما مورد تایید جمهوری اسلامی هستند و در اقصی نقاط کشور اجرا می شود.بله قبول دارم احتمال مفسده داشتن هست ولی دلیل نمی شود که به خاطر امر احتمالی مردم را از این مراسم محروم کنیم.می توان با گذاشتن عوامل انتظامات و شرط گذاشتن با مسئولین مربوطه حدالمقدور از این چنین مفاسدی جلوگیری نمود. البته خب وقتی بعضی شماها موسیقی را به کل حرام اعلام می کنید جای تعجب هم ندارد ولی بدانید با این تندروی ها فقط صورت مسئله را پاک کردید و موج اعتراض به جامعه روحانیت و دو دستگی هرچه بیشتر جامعه. جناب انصاری حالا چه شده در این مسئله خاص شما کاسه داغ تر از آش شدید؟! کنسرت لغو شد چه شد؟! مشکلی از مشکلاتمان حل شد؟ مفاسد کمتر شدند؟ بد نیست یک روز بعدظهر سری به خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد شهر بزنید یا یک شب سری به پارک ها تا ببینید کجا مشکل دارد و نیازمند کار فرهنگی است و نه زور و بگیر ببند.یک سر به مساجد بزنید و مشکلاتشان را ببینید تا بفهمید کجا نیازمند دغدغه است و چه کسانی نیازمند تذکر!
    و یک سوال دیگر.با عرض معذرت البته کنسرت کذایی یعنی چه؟ استفاده واژه کذایی برای کنسرت چه معنا دارد؟!!!!!!!!

  5. غلامرضا Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    دایه دلسوز تر از مادر شده اید؟؟ تحجر بمراتب خطرش از کفر بیشتر است( ا۳)تاخت و تازهایتان را ببرید اگر راست میگویید تو قم…جناب انصاری برداشت شما از دین مبین اسلام یک برداشت سطحی و مرقه ای است.اینقدر تیشه به ریشهء دین نزنید و موجبات تفرق و تنفر مسلمین را از حول شریعت محمدی از این بیشتر فراهم نکنید.مردم را از دین راندن مخصوصا جوانان را و زمینه نارضایتی عمومی را فراهم کردن بخاطر استنباط نادرست شما از قوانین اسلام خود گناه بزرگ و نابخشودنی است بروید گوشهء عزلت برای خود بر گزینید بهتر است تا در استباط و استنتاج احکام ثانویه دین چنین دچار اشتباه فاحشی بشوید

  6. حسین Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    روحانیت محترم حوزه علمیه آیت الله العظمی سبط الشیخ الانصاری
    آیا ادله های مستحکم شما فقط در شهرستان دزفول مصداق داره؟ یا اینکه از این ادله های مستحکم شما حوزه های علمیه ی مثلا تهران خبر نداره؟؟ خب بیاید این ادله های مستحکم شما رو به حوزه های علمیه ی سایر شهرها هم بدین ک جلوی این کنسرتهای کذایی رو در شهرهای دیگر که باعث از بین رفتن حدود و ارزش های قرآنی و آرمان و اهداف مقدس شهداء و جمهوری اسلامی و منویات امام راحل ( اعلی الله مقامه ) و رهبر معظم انقلاب ( ادام الله بقائه ) میشه رو هم بگیرن!!
    خون ما ک از اونا سرخ تر نیست، فقط ما دزفولی ها مسلمون بمونیم و حافظ حدود و ارزش های قرآنی و آرمان و اهداف مقدس شهداء و جمهوری اسلامی و منویات امام راحل ( اعلی الله مقامه ) و رهبر معظم انقلاب ( ادام الله بقائه ) باشیم و مردم تهران همه کافر و مفسد بشن…

  7. hpln United States Unknow Browser Unknow Os گفت:

    یکی از آفت‌های بزرگ زبان دینی تک صدایی است. اینکه یک نفر باید بگوید و دیگران باید بشنوند. یا چند نفر بگوید و دیگران موظف به شنیدن باشند. پرسش و بحث در میان نباشد. ارتباط زبان با وجدان انسانیت، دانش‌ها و اخلاق قطع شده باشد. حالت عرضه کردن نداشته باشد و حالت محکوم کردن داشته باشد؛ چنین زبانی از خود بیگانه است. یعنی زبان دین و معنویت نیست.

    اگر زبان دینی با زبان علم، فلسفه و هنر قطع ارتباط کند از خود بیگانه خواهد شد. انسان فقط با دین زندگی نمی‌کند. انسان با همه حوزه‌های علم، فلسفه، هنر و دین زندگی می‌کند و تاریخ چندهزار سالۀ بشر این واقعیت را نشان می‌دهد. هیچ کدام از حوزه‌ها تابع دیگری نیست اما می‌توان بین اینها دیالوگ و تعامل برقرار کرد. زبان دینی باید تولید معنای جدید و اصیل کند وگرنه ازخود بیگانه می‌شود.

  8. reza Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    سلام
    بنده خودم خیلی حالا نگم مذهبی هستم ولی تو محیط مذهبی بزرگ شدم بنده به شما اقای انصاری احترام می ذارم
    و لی این کجاش امر به معروف هر وقت تو این شهر یک سرگرمی برای جوون ها وجود نداره پس چیکار باید کرد
    من خودم با کنسرت مخالف هستم مطمئنن اقای سنگری هم مخالف هستن وقتی هیچ سرگرمی وجود نداره شما نبایسی ایقدر با این کنسرت مخالفت می کردین یا حداقل یک برنامه خوب جایگزینش می کردین بعد لغو می کردین
    قبول کنید که خیلی تند رفتین در این مورد

  9. احمد Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    یکی از آفت‌های بزرگ زبان دینی تک صدایی است. اینکه یک نفر باید بگوید و دیگران باید بشنوند. یا چند نفر بگوید و دیگران موظف به شنیدن باشند. پرسش و بحث در میان نباشد. ارتباط زبان با وجدان انسانیت، دانش‌ها و اخلاق قطع شده باشد. حالت عرضه کردن نداشته باشد و حالت محکوم کردن داشته باشد؛ چنین زبانی از خود بیگانه است. یعنی زبان دین و معنویت نیست.
    اگر زبان دینی با زبان علم، فلسفه و هنر قطع ارتباط کند از خود بیگانه خواهد شد. انسان فقط با دین زندگی نمی‌کند. انسان با همه حوزه‌های علم، فلسفه، هنر و دین زندگی می‌کند و تاریخ چندهزار سالۀ بشر این واقعیت را نشان می‌دهد. هیچ کدام از حوزه‌ها تابع دیگری نیست اما می‌توان بین اینها دیالوگ و تعامل برقرار کرد. زبان دینی باید تولید معنای جدید و اصیل کند وگرنه ازخود بیگانه می‌شود.

  10. یوسف Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    سخنان دکتر علی شریعتی در مورد موسیقی :
    آیا موسیقی در مذهب شیعه حرام است ؟
    ۱- دستگاههای تبلیغاتی شیعه فعلی ، که از توجیه و تفسیر منطقی و تحلیل تاریخی بسیاری از عقاید و احکام خاص شیعه عاجز است ، در برابر انتقاد روشنفکران که : چرا موسیقی – که یک هنر عمیق و مؤثر است و می تواند بسیار هم مثبت باشد – در شیعه حرام شده است ؟ از پاسخ درمانده است.
    ۲- نه در کتاب ( قرآن ) و نه در سنت ( حدیث ) هیچ سندی در حرمت موسیقی نمی یابند.
    ۳- برخی به آیه « فاجتنبوا قول الزّور » تکیه می کنند و « قول الزّور » را که به معنی حرف مفت است ، دلیل حرمت موسیقی در قرآن گرفته اند و نمی دانند که اساسا” موسیقی صوت است ، نه قول.
    ۴- اینها گویی تنها تصنیف های چرندی را که مطرب ها به آوازه می خوانند ، موسیقی خیال کرده اند، یا موسیقی را جزء « لهو و لعب » شمرده اند ؛ در حالیکه « لعب »بازیهای سرگرم کننده بی فایده است ، و « لهو » هر عمل یا سخنی که وقت و انرژی را صرف می کند و هیچ چیز مثبتی تولید نمی کند.
    ۵- در حالی که برخی از انواع موسیقی مثل دیگر هنرها ( مثل شعر ) می تواند در خدمت ایمان و روح و علم و تربیت و تکامل و تلطیف احساس قرار می گیرد و یک سمفونی عمیق از یک فلسفی یا اخلاقی اثربخش تر است.
    و از طرفی می پرسند : پس چرا به خوش خواندن و حتی به آواز ، آنهم در دستگاههای علمی مشخص و آهنگ های مختلف هنری تکنیکی اثرگذاری اخلاقی اجتماعی فکری تخدیری و تحریکی درباره اش حکم کرد؟
    درست همچون دیگر هنرها ، مثلا” شعر که میتواند در خدمت آگاهی و ایمان و حرکت و سازندگی و ایجاد قدرت و شعور در جامعه قرار گیرد و نقشی چون شمشیر مجاهد داشته باشد ، و قلم روشنفکر ؛ در عین حال هم میتواند در خدمت جنسیت ، خواب ، تخدیر ، انحراف ، لذت جویی غریزی و تباهی و فساد و هوس باشد و نقشی چون هروئین ، زهر ، بیماری ، جهل و بلای مصیبت بار.
    ۷- در فقه شیعه برخلاف آنچه امروز در میان عوام رواج یافته ، آنچه مطرح است حرمت «موسیقی» نیست ، بلکه اصطلاحی که در متون علمی ما وجود دارد و در زبان فقهای ما عنوان می شود ، حرمت « غناء » است.
    ۸- متأسفانه بدون داشتن هیچگونه شناخت و با این طرز تفکر که « تغزّل » اغلب به معنی سرودن شعر شهوانی و عاشقانه است ، « تغنّی » اصطلاحا” نواختن و خواندن ( ساز و آواز ) است و مقصود ازاین نوع ساز و آواز ، موسیقی شهوانی و عاشقانه مطربی است که معمولا” با رقص های هوس انگیز کنیزان و آوازخوانی خوانندگان تصنیف های عشقی و شهوانی ، هجوهای تبلیغاتی متملّقانه علیه مخالف و … را به آواز تحریک آمیز در مجالس عیّاشی و شب زنده داری های اشرافی می خوانده اند ، توأم بوده است.
    ۹- سمفونی شوپن ، موتسارت ، باخ و بتهوون و ..غناء نیست. ساز و آواز اساتید : اقبال آذر ، طاهرزاده ، ظلی ، تاج ، بنان ، دردشتی و …غناء نیست ، روحانیت است . برای مثال سمفونی پنجم را وقتی که مرد آهنین آلمان _ بیسمارک _ می شنود ، اشک یر گونه اش جاری می شود و با حالتی تأمل آمیز و عمیق عرفان گونه می گوید:« در این اثر ، تمامی اسرار حیات و پیچ و خم های ناپیدای روح آدمی و بازی شگفت تقدیر را می شنویم » ، را نمی توان با « بابا کرم » ، « ساز و آواز شکوفه نوئی و تصانیف پوچ و متعفن » ، « جازهای آمریکایی – راک – گربه های سیاه – شوهای کاباره ای و موسیقی رقص ..و … » که بدبختی و ذلّت و تخدیر و تن به ضعف و لاابالی گری دادن و خیالات پرستی و تباهی یک جامعه را تکافو کند مقایسه کرد و یکی دانست ؛ مگر از روی عناد و غرض ورزی و دشمنی های دیرینه با احساسات و حالات درونی روحانی بشر که از قدیم و بدون تشریح و توجیه علل منطقی بوده است.
    ۱۰- منع از موسیقی و تحریم آن در شیعه ، منشأ سیاسی – مذهبی دارد ، نه در اصل اسلام مورد تحریم قرار گرفته باشد ، و آنرا باید در خط دیگرگونی حکومت اسلامی به سلطنتی عیاشی اموی و عباسی جستجو کرد و تاریخ ، آنرا تأیید می کند.
    ۱۱- بنابراین موسیقی را باید به « مثبت » و « منفی » تقسیم کرد ، یعنی هنر در خدمت جامعه و مسئول ، که آن مثبت است و غیره حرام

  11. قاسم Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    بشر از ابتدایی‏ترین زمان زندگی با موسیقی‏های طبیعی در متن خلقت مانوس بوده است ، آهنگ مرغان خوش‏الحان ، آب جویباران، ریزش آبشار، برخورد امواج با ساحل و… اولین آموزگار بشر در آموختن این هنر بوده است.
    انسان وقتی آواز پرندگان را شنید مفتون نازک کاریها و ظرافت در طبیعت و شاهکارهای آفرینش شد، در مقام تقلید و ترویج برآمد ، ابتدا از صدای خویش استفاده کرد و سپس از ابزارهای طبیعی چون نی و دمیدن هوا در چوب توخالی، و بعد ساختن سازها و ابزارهای مختلف موسیقی.
    خداوند سبحان در قرآن کریم می‏فرماید:
    «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَهَ‏اللّه‏ِ التّی اَخْرَج لِعبادِهِ وَ الطَیّباتِ مِنَ‏الرزّق…»(۳)
    بگو ای پیغمبر ، چه کسی زینت‏های خدا را که برای بندگان آفریده ، حرام کرده و از روزی حلال منع کرده است. امام صادق علیه‏السلام در این زمینه بیانی دارند که:
    «ما بَعَثَ اللّه‏ُ نبیّا اِلاّ بحُسنِ الصّوت»(۴) خداوند پیامبری را برنیانگیخت ، مگر آنکه صدای خوشی داشته باشد.
    و همچنین امام صادق علیه‏السلام از رسول خدا صلی‏اللّه‏ علیه و آله نقل می‏کنند که:
    «اِنّ مِن اَجمَلِ الجِمال الشعرُ الحَسَنُ وَ نَغْمَهُ الصوِتِ الحَسَنِ» بدرستیکه از زیباترین جمالات موی زیبا و صدای زیبا است. به هرحال این همه زینت و جمال بر در و دیوار هستی جهت بهره‏مندی و ابزاری برای هدایت و تعدیل اوست لذا افراط در بهره‏وری از زیبایی‏ها و پذیراشدن خواهش‏های نفسانی و محاسن را به استخدام رذایل درآوردن مذموم است چنانچه فرو بستن چشم و گوش از دریافت زیبایی‏ها و حرام پنداشتن حلال‏ها هم پسندیده نیست بلکه شایسته است در سایه فقه پویا و بالنده و با در نظرگرفتن زمان و مکان به بهزیستی مادی و معنوی پرداخت.
    دین اسلام، دین فطرت، احساس، هنر، زیبائی و سهولت و آسانی است،
    «یُریدُ اللّه‏ُ بِکُمْ الیُسْرَ وَ لایُریُد بِکُمُ العُسْر»(۵)
    در آغاز اسلام از وسایل تبلیغ دین همین تلاوت قرآن با صدای خوش بود و افراد زیادی به این جهت به اسلام گرویدند و منافقین سعی داشتند تا مردم را از نزدیکی به پیامبر صلی‏اللّه‏علیه‏وآله و یارانش برحذر دارند چرا که صدای دلنشین قرآن عده زیادی را به دین جذب نمود، معروف است وقتی امام سجاد علیه‏السلام قرآن می‏خواند سقّاها و مردم مجذوب صدای زیبای آن حضرت می‏شدند.
    و همچنین می‏بینیم معجزه حضرت داوود صدای زیبا و دلپذیر او بوده، هنگامیکه می‏خواند پرندگان از حرکت می‏ایستادند.

  12. ahmd Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    لطفا دیدگاه شهید بهشتی در باره موسیقی را چاپ نمائید برای شما ارسال شده است لطفا
    خیلی هم ممنون

  13. حاوید Iran (ISLAMIC Republic Of) Unknow Browser Unknow Os گفت:

    پاسخ جالب امام به یک مرجع که گفت: این سریال، من پیرمرد را تحریک می کند!
    انتخاب:طباطبایی می گوید: در همان سال های اول انقلاب؛ شبی در حضور امام خمینی بودیم که از دفتر آمدند و پیامی را از طرف یکی از مراجع وقت آوردند. مرجع مذکور گفته بود؛ همین فیلمی که در حال حاضر از تلویزیون پخش می‌شود؛ من پیر مرد را تحریک می کند؛ چه رسد به جوانان را. به دستور امام تلویزیون را روشن کردند؛ قسمتی از یک سریال بود به نام پائیز صحرا. امام با مشاهده آن فیلم؛ در پاسخ پیام چنین گفتند: شما باید در تقویت نفس خود بکوشید تا به این آسانی تحریک نشوید. من در این فیلم نشانه‌هائی از خلاف عفت یا عوامل انحراف و تحریک نمی بینم.
    وی می گوید: وقتی امام خمینی از ترانه ای که در سوگ شهید مطهری ساخته و اجرا شده؛ به عنوان موسیقی مجاز و سازنده روح انسانی نام می برند؛ درمی یابیم که حکم حرمت و یا حلّیت این نوع موسیقی ( ترانه سازی و ترانه سرائی )؛ عام نیست، بلکه توجه اصلی به محتوای شعر و رسالت آهنگ و کلام معطوف است.
    صادق طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش، می گوید: زمانی که از قول امام این فتوا در مورد موسیقی در یکی از روزنامه های آن زمان منتشر شد؛ من می دانستم که نظر امام خمینی در باره موسیقی به درستی بیان نشده است؛ زیرا همان زمان در برنامه های رادیو و تلویزیون موسیقی پخش می شد و مورد اعتراض امام هم قرار نمی گرفت. گرچه بودند مراجع و فقهائی که همان اندازه موسیقی را هم بر نمی تافتند و اصولا” نسبت به کل موسیقی فتوائی قاطع داشتند و انواع موسیقی را از هم تفکیک نمی کردند.
    مصاحبه کننده می گوید: ولی مرداد سال ۵۸ امام انواع موسیقی ها را حرام دانسته و گفته بودند از صدا و سیما هم موسیقی پخش نشود، این گفته ها در روزنامه ی اطلاعات آن زمان هم منتشر شده است، این جریان چطور است؟ بالاخره امام، موسیقی را در سال ۵۸ حرام می دانسته اند و جلوی پخش موسیقی را از صدا و سیما را می گیرند یا خیر؟
    وی پاسخ می دهد: اتفاقا” در یکی از همان روزها شادروان مرتضی حنانه به دفترکار من در نخست وزیری آمد و یک کاست از کارهای بدون کلام خود را برایم هدیه آورد. چند روز بعد آن کاست را نزد امام بردم و از ایشان خواستم آن را گوش دهند. ایشان بعد از شنیدن آن چند قطعه گفتند؛ این آثار اشکال شرعی ندارد.
    طباطبایی می افزاید: بعدها که در مورد انواع موسیقی نظیر قطعه ای که در رثای شهید مطهری اجرا شده بود و حتی در مورد موسیقی حماسی و مشوق روحیه سلحشوری و نیز موسیقی عرفانی از ایشان سوال شد؛ آن نظر معروف خود را اعلام کردند که به آن اشاره کرده اید
    وی اضافه می کند: در پی این موضوع در دیداری دیگر که با ایشان داشتم؛ چند سوال دیگر از جمله تک خوانی زن و مرد، از ایشان پرسیدم که در هر مورد نظر فقهی خود را دادند که در نوشته های دیگرم به تفصیل آورده ام.
    طباطبایی در پاسخ به اینکه “نظر امام در مورد تک خوانی زن و مرد”، پاسخ می دهد: به طور مشخص از ایشان (امام) پرسیدم تفاوت حکم تک خوانی مرد با تک خوانی زن در نظر ایشان چیست. در جواب نوشتند این ها با هم فرقی ندارند و مشمول همان حکم کلی موسیقی لهو و موسیقی سازنده می باشد.
    وی می افزاید: در مورد کل موسیقی هم ایشان حکم کلی بر حرام بودن مطلق موسیقی ندادند؛ کما این که دیدید و امروز هم می بینید که همه نوع موسیقی، با کلام و بی کلام و حتی متأسفانه موسیقی پاپ – به نسبت بسیار نامتجانس با موسیقی اصیل – پخش می شود
    طباطبایی که با “موسیقی ایرانیان” گفت و گو کرده، افزود: من مخالف موسیقی پاپ نیستم ولی نگرانی ام از پخش همه گونه آثار پاپ با این وسعت و میزان این است که؛ ذائقه جوانان ما را از موسیقی ملی و مقامی مان دور می کند. و این خیلی حیف است.
    وی اضافه می کند که آنچه امروز از سیما و صدای جمهوری اسلامی پخش می شود؛ که قاعدتا” نمی تواند بر خلاف نظرات فقهی آیت الله خامنه ای باشد، چنین استنباط می کنم که تفاوتی بین آراء ایت الله خامنه ای و فتاوی امام خمینی وجود ندارد.
    طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش در مورد “ممنوعیت نشان دادن ساز از تلویزیون” می گوید: البته من به خاطر ندارم که در زمان امام منعی برای نشان دادن آلات موسیقی از تلویزیون وجود داشت.
    وی در این مورد به ذکر خاطره ی دیگری از امام اشاره می کند : همان سال های صدر انقلاب، روزی مسئولان اصناف از امام کسب تکلیف کردند که با فروشندگان آلات موسیقی چه باید کرد؟ امام در پاسخ قریب به این مضمون جواب دادند که سازها و ادوات موسیقی فی نفسه مشمول حکم حرمت قرار ندارند. نوع استفاده و موارد مصرف و شرایط جانبی است که تعیین کننده نوع حکم می شود. مانند تخته و مهره های شطرنج و بازی شطرنج که اگر به قصد قمار نباشد مشمول تحریم فقهی نمی گردد؛ بلکه هدف و نوع استعمال است که تعیین کننده است.
    وی اضافه می کند: حتی به یاد دارم که گروهی از نظامیان در حضور ایشان با ارگ به اجرای سرود پرداختند و یا این که در روز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی؛ ارکستر سمفونیک تهران در جایگاه هیئت رئیسه مجلس، قطعاتی را اجرا کرد؛ در حالی که برنامه به طور زنده از تلویزیون پخش می شد و فقهای سخت گیر شورای نگهبان همگی در آن مجلس حضور داشتند و امام خمینی هم آن را مشاهده می کردند و آن را منع نکردند.
    طباطبایی در پایان می گوید: نمی فهمم چرا می توان در سالن اجرای یک کنسرت در تهران یا در شهرستانها، شاهد اجرای نوازندگان بود ولی نشان دادن آن کنسرت از سیمای جمهوری اسلامی با اشکال شرعی مواجه است؟